xr:d:DAFv1E0pygY:41,j:541974358178162687,t:24012414

92: Innovativa arbetssätt och elevernas motivation

I dagens avsnitt träffar våra poddvärdar Ulrica Elisson Grane – en utbildad lågstadielärare, pedagogisk utvecklingsledare I Leksands kommun och vinnaren av Guldäpplet 2021 för utveckling en motiverande och tillgänglig undervisning för alla elever på lika villkor. Vad är det hon jobbar med egentligen? Hur kan man göra skolan mer rolig och motiverande? Ulrica svarar på dessa frågor och berättar varför tillgänglighet och digitala verktyg gör nytta för alla elever, inte bara de som behöver anpassningar. Hon berättar också varför hon startade Ullis skolsida och sociala medier där hon delar med sig sina erfarenheter och tips.

sarah holst1

91: Hur kan lärare möta barn med dyslexi och andra diagnoser

Vi har en gäst med unik erfarenhet idag – Sarah Holst har varit forskare och är nu lärare i naturkunskap och matematik på Östra Reals Gymnasium i Stockholm och Östra Gymnasiet i Huddinge. Hon är också en mamma till 3 vuxna barn med hög begåvning varav ett även har grav/måttlig dyslexi + ADHD. Sarah leder oss från när hon var forskare till övergång till lärararbete och stöd för barn med flera diagnoser och hög begåvning. Hon berättar varför det gick just så och vad hon har lärt sig under den tiden. Hon visar hur lärare kan jobba med elever med flera diagnoser och vilka anpassningar funkar för dem. Vi pratar bland annat on provtillfällen, hennes åsikt om att dyslektiker får

img 20231208 wa0002 1

90: Kim Waller från Prinsparetsstiftelse: upplysa om dyslexi

Idag är vår gäst Kim Waller som är generalsekreteraren för Prins Carl Filips och Prinsessan Sofias Stiftelse. Vi får veta lite om hennes bakgrund och hur hon började jobba för Prinsparetsstiftelsen. Kim berättar hur stiftelsen startade och varför de jobbar med dyslexifrågor. Hon fördjupar med att berätta vilka projekt de har både om dyslexi och trygghet på nätet. Kim berättar bland annat om deras samarbete med Microsoft för att utveckla ett Minecraft Education spel för dyslektiska barn och arbete med företag och politiker om neurodiversitet i arbetslivet. Avslutningsvis, delar hon med sig varför hon tycker det är så viktigt att upplysa om dyslexi och också prata mer om dyslexistyrkor.

2024 05 13 poddar 182

89: Specialavsnitt med våra poddvärdar: Att jobba med dyslexi, hur är det?

I dagens avsnitt av Dyssepodden diskuterar poddvärdarna Livia, Matilda, Fabian och Oliver sina erfarenheter av att jobba med dyslexi. Hur är det egentligen att ha dyslexi på jobbet? Är dyslexin ett hinder eller en styrka när man jobbar? Måste man berätta för sin arbetsgivare om sin dyslexi? Hur använder man dyslexin till sin fördel på jobbet? Kan man med dyslexi få hjälpmedel på jobbet? Lyssna på deras berättelser om hur de har använt sin dyslexi som en styrka och vilka strategier som har fungerat bäst för dem. Matilda delar med sig av sin kommande sommar, där hon ska sommarjobba med dyslexi. Poddvärdarna ger dessutom sina bästa tips för att söka jobb och komma ut i arbetslivet för dem som har

livia

88: Livia tar studenten, vad händer sen?

I dagens podd blir det samtal kring vår egen poddvärd Livias student! Hör om hennes framtidsplaner efter gymnasiet, vad kommer hon egentligen sakna med gymnasiet och vad kommer vara skönt att slippa! Och kommer hon om fortsätta vara med i podden? Vad har varit skillnaden med grundskolan och gymnasiet? Och vad tar Livia med sig från den här tiden? I detta avsnitt, delar hon med sig om hennes bästa tips på studieteknik, just de tricks som har fått skolan att fungera bättre för henne. Vad för dyslexi styrkor har Livia och Oliver? Oliver samtalar också om hur andra året på gymnasiet varit, nu det börjar gå mot sitt slut.

2024 03 21 poddar0005 scaled

87: Lärt mig att lära mig på andra sätt

I dagens avsnitt träffar vi Livias kompisar, Niki och Tyra, båda går sista året på gymnasiet och båda har dyslexi. I studion delar med sig om sina erfarenheter om livet med dyslexi. Lyssna på, om hur de ser på sig själva när de fick dyslexi diagnos, och vad det egentligen betydde för dem. Men framförallt vilka styrkor dyslexin gett dem. Niki och Tyra pratar även om baksidan av att ha dyslexi och hur dess fördomar har påverkat deras relationer i familjen och med deras vänner. Tyra har även ADHD och delar med sig om hur är det just för henne och vilket stöd behövs när man har både dyslexi och ADHD. De tipsar också om vilka hjälpmedel som har hjälpt

susannacederquist1

86: Omvandla dyslexins hinder till styrkor med Susanna Cederquist

I detta podcastavsnitt diskuterar författaren och föreläsaren Susanna Cederquist hur hinder kan omvandlas till styrkor, särskilt inom dyslexi. Susanna, som är engagerad i att förändra synen på dyslexi, belyser de unika förmågorna hos dyslektiker och arbetar för politiska reformer inom skolan och tillgänglighet.

pexels max fischer 5212700 scaled

85: ”Jag försöker göra varje ämne extra spännande”

I dagens podd får vi träffa Anna Hansdotter Gustafsson. Hon arbetar till vardags som grundskolelärare på Viks skola i Gustavsberg, där hon undervisar i matematik, svenska och bild och är även en utbildad didaktiker. Lyssna på hur hon blev just lärare, och varför läs- och skrivsvårigheter ligger henne så varm om hjärtat. Anna delar med sig om sina personliga erfarenheter med att hantera diagnoser såsom ADHD, autism och OCD. Lär dig om vilka anpassningar och stöttning barn med just olika behov kan få i klassrummet och hur lärare kan skapa en väl fungerande skolmiljö. Anna ger bland annat tips kring läsning i de olika skolämnena. Hon pratar också om föräldraperspektivet, hur man kan ge sitt barn bättre motivation för skolan

avsnitt dubbeldiagnos dyslexi adhd hemsida 2000 x 1414px 1

84: Dubbeldiagnos dyslexi + ADHD

Varför känner man lättnad över att få diagnos? Hur påverkar det koncentrationen, arbetsminnet och varför är det så svårt att sitta stilla? I det här avsnittet pratar Matilda och Fabian om det här med att ha två diagnoser. De berättar om vilka styrkor dyslexi + ADHD ger dem och på vilket sätt de skiljer sig från en person utan diagnoser. Är det värt att göra en utredning för ADHD och varför väljer vissa att inte göra det? Lyssna på avsnittet och hör vad Matilda och Fabian svarar på den frågan. Slutligen delar Matilda och Fabian med sig av sina framtidsplaner och hur en ADHD diagnos hjälpt dem att välja vad de vill göra.

avsnitt 82

82: Att ta körkort med dyslexi

Vår gäst i studion denna gång är Jonas Flink från Flinks trafikskola i Falköping. En körskola där man inriktar sig på att hjälpa elever med dyslexi och NPF diagnoser.

avsnitt 81

81: Om kartläggning av dyslexi och digitala hjälpmedel

I avsnitt 81 pratar vi med Linnea Edsmyr, logopedisk rådgivare på företaget Logometrica. Linnea berättar lite om sin bakgrund och motivation till att jobba med dyslexi. Just nu jobbar hon på ett företag som hjälper dyslektiker med att testa och kartlägga dyslexi. Hon förklarar varför det är viktigt att testa för dyslexi och hur det går till. Linnea förklarar också skillnaden på medicinsk och pedagogisk utredning.  Förutom det, är hon intresserad i digitala verktyg och berättar hur digitalisering påverkar studier och inlärning. Bland annat, informerar hon om ChatGPT – hur kan det hjälpa personer med läs- och skrivsvårigheter, lärare, specialpedagoger och logopeder. Vad är Logometrica?: Logometrica – ord för alla grundades 1999 av professor Torleiv Høien. På deras hemsida kan

Avsnitt efter kategori

Att Leva Med Dyslexi

Dyskalkyli

Dyslexi

Dyslexi +

Förebilder med Dyslexi och Hjältar

Hem och Skola

Skola

Ung Dyslektiker

Utredningar

Välja Skola

Verktyg, Studieteknik, Lästräning, Språk

Övrigt