99

99: Stöd för elever med dyslexi i skolan

Vilket stöd finns det i skolan för de som har dyslexi eller dyskalkyli? Åtgärdsprogram, extra anpassningar och särskilt stöd – vad det innebär och hur det används? Vi får svar från Irene Rodebjer som är en specialpedagog, speciallärare och vår expert när det gäller skolfrågor. Hon förklarar hur det går till om eleven behöver stöd, vilka är det som kan få det och hur kommunicerar man kring det.

pexels photo 8386440

98: AI som hjälpmedel för dyslexi

Idag är vår gäst Rikard Björkman – en IT-tekniker på Linnéuniversitet i Växjö som är en specialist på digitala hjälpmedel och som själv har dyslexi. Vi får veta vad är det han jobbar med och hur kom han till en punkt när digitala hjälpmedel blev en självklarhet för honom. Rikard berättar om sin bakgrund och nuvarande arbete med att hjälpa studenter få rätt stöd. En stor del av hans intresse är AI och nya verktyg som ChatGPT – vi diskuterar för- och nackdelar med de och han ger tips på hur man kan använda AI som studiekompis.   Här är en prompt som Rikard nämner i avsnittet: ”I denna chatt kommer jag klistra in texter som jag har dikterat in.

pexels towfiqu barbhuiya 9755375

97: Kommunicera om dyslexi, hantera skolan och vardag

Idag svarar vi på lyssnarfrågor! Vad ska man göra efter man precis fått en dyslexidiagnos? Hur borde lärare bedöma dyslektiker och förstå mer om eleven? Vi pratar om det vi själva har lärt oss om dyslexi, AI som hjälpmedel och inte minst hur det är att vara poddvärdar! Sen funderar vi på hur föräldrar kan kommunicera bättre med barn med dyslexi eller andra diagnoser. Du får också veta hur vi själva läser och vad vi tycker är svårast i skolan och vad hjälper oss.  

xr:d:DAFv1E0pygY:40,j:8042719314751770410,t:24012210

96: ChatGPT för lärare och elever

Oliver och Fabian har en unik gäst idag. Det är Thomas Edwall – en lärare som tror på digitala verktyg och att de får plats i en modern undervisning. Han berättar hur han gick från en ganska skeptisk syn på ChatGPT till en lärare som inte bara använder det själv med elever, men också vägleder andra lärare i boken ”ChatGPT för lärare” han skrev tillsammans med en kollega. Vi pratar såklart både om för- och nackdelar, regler kring ChatGPT i skolan och även praktiken hur man kan använda det verktyget.

bild 2

95: Skoldatatek – hur hjälper de oss med dyslexi och andra i behov av stöd?

Denna gång pratar vi med specialpedagoger Camilla Liljedahl och Åsa Alberyd Öfors från Skoldatateket. De berättar vad Skoldatatek är och vad de jobbar med. Camilla och Åsa delar med sig av massa information om resurser och hjälpmedel för bland annat dyslektiker och pratar också om sin åsikt om digitala hjälpmedel och framtiden. Slutligen, upplyser de hur situationen ser ut när det gäller tillgänglighet i skolan och vad de ser behov av just nu.

xr:d:DAFv1E0pygY:39,j:194070645789843118,t:24011809

94: Dyslexi, nyfikenhet, självförtroende och drömmar om havet

Vår gäst idag är Kirsten Åkerman – enhetschef vid Uppsala universitets Almedalsbiblioteket, kolumnist och initiativtagare till Mission Blue Hope Spot Gotland. Hon berättar om sin uppväxt när det fanns ingen dyslexidiagnos eller hjälpmedel: hur lyckas man då, hur går man genom utbildning, hittar sitt första jobb och inte tappar glimten i ögat och lusten till skriven ord. Kirsten delar med sig av sin motivation, vikten av uppmärksamma sina dyslexistyrkor och följa intressen oavsett vart livet tar dig.  

avs 93

93: Dyslexi och vardag – hur mycket påverkas vårt liv?

Idag pratar vi om livet med dyslexi. Hur mycket påverkar dyslexi vår vardag? Livia, Oliver, Matilda och Fabian pratar om vad de tycker om att göra på fritiden och hur dyslexi kan påverka det. Läxor, hobby, vänner, jobb – hur får man motivation till det och balanserar allting? Vi berättar varför det är viktigt att lära känna sig själv och sina behov för att trivas med dyslexin. Till slut pratar vi om vikten att ha stöttande vuxna och kompisar och varför stavningen är inte hela världen.

xr:d:DAFv1E0pygY:41,j:541974358178162687,t:24012414

92: Innovativa arbetssätt och elevernas motivation

I dagens avsnitt träffar våra poddvärdar Ulrica Elisson Grane – en utbildad lågstadielärare, pedagogisk utvecklingsledare I Leksands kommun och vinnaren av Guldäpplet 2021 för utveckling en motiverande och tillgänglig undervisning för alla elever på lika villkor. Vad är det hon jobbar med egentligen? Hur kan man göra skolan mer rolig och motiverande? Ulrica svarar på dessa frågor och berättar varför tillgänglighet och digitala verktyg gör nytta för alla elever, inte bara de som behöver anpassningar. Hon berättar också varför hon startade Ullis skolsida och sociala medier där hon delar med sig sina erfarenheter och tips.

sarah holst1

91: Hur kan lärare möta barn med dyslexi och andra diagnoser

Vi har en gäst med unik erfarenhet idag – Sarah Holst har varit forskare och är nu lärare i naturkunskap och matematik på Östra Reals Gymnasium i Stockholm och Östra Gymnasiet i Huddinge. Hon är också en mamma till 3 vuxna barn med hög begåvning varav ett även har grav/måttlig dyslexi + ADHD. Sarah leder oss från när hon var forskare till övergång till lärararbete och stöd för barn med flera diagnoser och hög begåvning. Hon berättar varför det gick just så och vad hon har lärt sig under den tiden. Hon visar hur lärare kan jobba med elever med flera diagnoser och vilka anpassningar funkar för dem. Vi pratar bland annat on provtillfällen, hennes åsikt om att dyslektiker får

img 20231208 wa0002 1

90: Kim Waller från Prinsparetsstiftelse: upplysa om dyslexi

Idag är vår gäst Kim Waller som är generalsekreteraren för Prins Carl Filips och Prinsessan Sofias Stiftelse. Vi får veta lite om hennes bakgrund och hur hon började jobba för Prinsparetsstiftelsen. Kim berättar hur stiftelsen startade och varför de jobbar med dyslexifrågor. Hon fördjupar med att berätta vilka projekt de har både om dyslexi och trygghet på nätet. Kim berättar bland annat om deras samarbete med Microsoft för att utveckla ett Minecraft Education spel för dyslektiska barn och arbete med företag och politiker om neurodiversitet i arbetslivet. Avslutningsvis, delar hon med sig varför hon tycker det är så viktigt att upplysa om dyslexi och också prata mer om dyslexistyrkor.

2024 05 13 poddar 182

89: Specialavsnitt med våra poddvärdar: Att jobba med dyslexi, hur är det?

I dagens avsnitt av Dyssepodden diskuterar poddvärdarna Livia, Matilda, Fabian och Oliver sina erfarenheter av att jobba med dyslexi. Hur är det egentligen att ha dyslexi på jobbet? Är dyslexin ett hinder eller en styrka när man jobbar? Måste man berätta för sin arbetsgivare om sin dyslexi? Hur använder man dyslexin till sin fördel på jobbet? Kan man med dyslexi få hjälpmedel på jobbet? Lyssna på deras berättelser om hur de har använt sin dyslexi som en styrka och vilka strategier som har fungerat bäst för dem. Matilda delar med sig av sin kommande sommar, där hon ska sommarjobba med dyslexi. Poddvärdarna ger dessutom sina bästa tips för att söka jobb och komma ut i arbetslivet för dem som har

livia

88: Livia tar studenten, vad händer sen?

I dagens podd blir det samtal kring vår egen poddvärd Livias student! Hör om hennes framtidsplaner efter gymnasiet, vad kommer hon egentligen sakna med gymnasiet och vad kommer vara skönt att slippa! Och kommer hon om fortsätta vara med i podden? Vad har varit skillnaden med grundskolan och gymnasiet? Och vad tar Livia med sig från den här tiden? I detta avsnitt, delar hon med sig om hennes bästa tips på studieteknik, just de tricks som har fått skolan att fungera bättre för henne. Vad för dyslexi styrkor har Livia och Oliver? Oliver samtalar också om hur andra året på gymnasiet varit, nu det börjar gå mot sitt slut.

Avsnitt efter kategori

Att Leva Med Dyslexi

Dyskalkyli

Dyslexi

Dyslexi +

Förebilder med Dyslexi och Hjältar

Hem och Skola

Skola

Ung Dyslektiker

Utredningar

Välja Skola

Verktyg, Studieteknik, Lästräning, Språk

Övrigt