Idag är vår gäst Rikard Björkman – en IT-tekniker på Linnéuniversitet i Växjö som är en specialist på digitala hjälpmedel och som själv har dyslexi.
Vi får veta vad är det han jobbar med och hur kom han till en punkt när digitala hjälpmedel blev en självklarhet för honom. Rikard berättar om sin bakgrund och nuvarande arbete med att hjälpa studenter få rätt stöd.
En stor del av hans intresse är AI och nya verktyg som ChatGPT – vi diskuterar för- och nackdelar med de och han ger tips på hur man kan använda AI som studiekompis.
Här är en prompt som Rikard nämner i avsnittet:
”I denna chatt kommer jag klistra in texter som jag har dikterat in. Rätta till följande dikterade text så att den blir språkligt korrekt, läsvänligt strukturerad och flyter på bra, utan att ändra det väsentliga innehållet. Korrigera stavfel, grammatik, meningsbyggnad och styckeindelning. Se till att texten får en logisk struktur och är lätt att följa. Använd ett vårdat och lättförståeligt språk. Behåll nyckelord och centrala begrepp som används i originaltexten”
Och AI verktyg som han använder:
- ChatGPT: https://chat.openai.com/
- Claude 3.5: https://claude.ai/
- Google Gemini: https://gemini.google.com/
- Perplexity: https://www.perplexity.ai/
- Microsoft Copilot: https://copilot.microsoft.com/
- Pi: https://pi.ai/
- Goblin.tools: https://goblin.tools/