DyssePodden

Sök
Stäng denna sökruta.

DyssePodden

86: Klarar man skolan – då klarar man allt sedan

Lyssna på Susanna Cederquist – författare, föreläsare och utbildare. En stor del av hennes jobb är att byta narrativet kring dyslexi för att lyfta styrkor och bidra till politiska ändringar i skolfrågor och tillgänglighet. Bland annat föreläser hon för föräldrar, skolledare och på arbetsplatser. Våra poddvärdar Matilda och Livia frågar om hennes bakgrund och vägen till vad hon gör nu. Susanna berättar om internationellt arbete hon är en del av och varför det är viktigt att fortsätta upplysa om dyslexi.

85: ”Jag försöker göra varje ämne extra spännande”

I dagens podd får vi träffa Anna Hansdotter Gustafsson. Hon arbetar till vardags som grundskolelärare på Viks skola i Gustavsberg, där hon undervisar i matematik, svenska och bild och är även en utbildad didaktiker. Lyssna på hur hon blev just lärare, och varför läs- och skrivsvårigheter ligger henne så varm om hjärtat. Anna delar med sig om sina personliga erfarenheter med att hantera diagnoser såsom ADHD, autism och OCD. Lär dig om vilka anpassningar och stöttning barn med just olika behov kan få i klassrummet och hur lärare kan skapa en väl fungerande skolmiljö. Anna ger bland annat tips kring läsning i de olika skolämnena. Hon pratar också om föräldraperspektivet, hur man kan ge sitt barn bättre motivation för skolan

84: Dubbeldiagnos dyslexi + ADHD

Varför känner man lättnad över att få diagnos? Hur påverkar det koncentrationen, arbetsminnet och varför är det så svårt att sitta stilla? I det här avsnittet pratar Matilda och Fabian om det här med att ha två diagnoser. De berättar om vilka styrkor dyslexi + ADHD ger dem och på vilket sätt de skiljer sig från en person utan diagnoser. Är det värt att göra en utredning för ADHD och varför väljer vissa att inte göra det? Lyssna på avsnittet och hör vad Matilda och Fabian svarar på den frågan. Slutligen delar Matilda och Fabian med sig av sina framtidsplaner och hur en ADHD diagnos hjälpt dem att välja vad de vill göra.

82: Att ta körkort med dyslexi

Vår gäst i studion denna gång är Jonas Flink från Flinks trafikskola i Falköping. En körskola där man inriktar sig på att hjälpa elever med dyslexi och NPF diagnoser.

81: Om kartläggning av dyslexi och digitala hjälpmedel

I avsnitt 81 pratar vi med Linnea Edsmyr, logopedisk rådgivare på företaget Logometrica. Linnea berättar lite om sin bakgrund och motivation till att jobba med dyslexi. Just nu jobbar hon på ett företag som hjälper dyslektiker med att testa och kartlägga dyslexi. Hon förklarar varför det är viktigt att testa för dyslexi och hur det går till. Linnea förklarar också skillnaden på medicinsk och pedagogisk utredning.  Förutom det, är hon intresserad i digitala verktyg och berättar hur digitalisering påverkar studier och inlärning. Bland annat, informerar hon om ChatGPT – hur kan det hjälpa personer med läs- och skrivsvårigheter, lärare, specialpedagoger och logopeder. Vad är Logometrica?: Logometrica – ord för alla grundades 1999 av professor Torleiv Høien. På deras hemsida kan

Avsnitt 80: Läsa, skriva och räkna garanti – vad är det?

80: Läsa, skriva och räkna garanti – vad är det?

I studion är Irene Rodebjer, specialpedagog och speciallärare på Gråbåskolan i Visby. Hon sitter också i styrelsen för Föräldraföreningen för dyslektiska barn. Det här är inte första gången hon medverkar i DyssePodden och den här gången berättar hon om ”läs, skriva och räkna garantin” – ett screeningprogram för att fånga barnen i förskolan som har det svårt med studier. Hör Irene ge exempel på hur det funkar i den skola där hon jobbar. Funderar du på hur du som vårdnadshavare kan hjälpa ditt barn med läs- och skrivsvårigheter? Irene delar med sig av bra tips och råd. Välkommen in och lyssna du också!

Avsnitt efter kategori

Att Leva Med Dyslexi

Dyskalkyli

Dyslexi

Dyslexi +

Förebilder med Dyslexi och Hjältar

Hem och Skola

Skola

Ung Dyslektiker

Utredningar

Välja Skola

Verktyg, Studieteknik, Lästräning, Språk

Övrigt