DyssePodden

20240925 dyssepodden 11

110: ”Behärska dyslexi på ditt eget sätt”

I studion idag har vi med oss Tilda Mihnoss, som driver TikTok-kontot ”Kampen med dyslexi” och brinner för att öka förståelsen för dyslexi. Vi får veta mer om Tilda, vad hon gör och varför hon valde att berätta om dyslexi på TikTok. Hon delar med sig av sin historia med diagnosen, sin tid i skolan och vilket stöd hon fick från lärare och föräldrar. Vi diskuterar också dyslexistyrkor, hur det är att söka jobb och att arbeta med dyslexi. Tilda delar dessutom sina tankar om hur man kan förbättra situationen i skolan för personer med dyslexi och hur de utan dyslexi kan få en bättre förståelse för diagnosen.

avsnitt

109: Vad gör specialpedagoger, och hur kan de hjälpa oss?

Vi pratar med Ylva Schön – specialpedagog, rådgivare och talesperson för SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten). Hon berättar kort om deras arbete på SPSM och vilka frågor hon oftast besvarar som rådgivare. Vi diskuterar varför det är så viktigt för dyslektiker att få stöd tidigt och vilka de första tecknen på läs- och skrivsvårigheter kan vara. Hon förklarar även skillnaden mellan specialpedagoger och speciallärare och vad deras respektive roller innebär. En annan fråga vi ställer är varför stödet i skolor varierar så mycket och hur man kan öka kunskapen om dyslexi och andra diagnoser hos skolpersonal. Vi pratar också om vikten av kommunikation och samarbete mellan föräldrar/vårdnadshavare och skolan samt om elevers psykiska hälsa. Fråga en rådgivare på SPSM: https://www.spsm.se/stod-och-rad/fraga-en-radgivare/

pexels charlotte may 5965839

108: Dyslexidiagnos och våra rättigheter

Matilda, Oliver, Fabian och Livia delar med sig av sina berättelser om hur de fick sina dyslexidiagnoser. De beskriver hur en utredning hos en logoped går till och reflekterar över sina erfarenheter. Därefter diskuterar de sina rättigheter i skolan – när man har rätt till stöd, vilka extra hjälpmedel som finns och hur det fungerar med läxor och stöd vid prov. Avslutningsvis berättar de vad som har hjälpt dem mest i skolan och varför.

aa1a9547

107: Julavsnitt med Dyssepodden

Snart är det jul! I denna mysiga avsnitt reflekterar Matilda, Oliver, Fabian och Livia över hur höstterminen gick för dem, berättar vad de tänker om julen, vilka traditioner de har i familjer och vad de ser fram emot nästa år. Ta en varm dricka och njut i bra sällskap!

foto

106: Att skriva böcker med dyslexi

I studion idag har vi Niclas Christoffer – författare, skådespelare och standup-komiker med grav dyslexi. Han bjuder på mycket skratt och härliga historier – både om sin barndom, om hur han skriver böcker och om sin syn på livet. Vi pratar om hur det är att vara författare och skådespelare med dyslexi. Han berättar också hur han började skriva och hur han får inspiration. Niclas föreläser i skolor och tycker det är viktigt att prata med barn om svåra ämnen, som ätstörningar, homosexualitet och näthat.

foto

105: Idor Svensson – vinnaren av Dyslexipriset 2024

Dagens gäst är Idor Svensson, forskare och professor i klinisk psykologi vid Linnéuniversitetet samt vinnare av Dyslexipriset 2024. Idor berättar om sitt arbete och sitt intresse för dyslexi och psykologi. Vi får veta mer om hans forskning kring dyslexi och assisterande teknik. Han delar sina tankar om hur AI och andra hjälpmedel kan förbättra stödet i skolan. Idor pratar också om sin syn på framtiden och sin starka tro på förbättringar. Läs mer om Dyslexipriset här: Dyslexipriset – Främjar insatser utöver det vanliga    

5g0a1029r

104: Programmering för barn och unga

Idag välkomnar vi i podden Maria Arneng – generalsekreterare i en ideell förening Hello World som erbjuder kostnadsfria kurser inom digitalt skapande för barn och unga. Maria berättar om de kurserna de har just nu, vad lär man sig där och hur man kan börja hos dem. Vi pratar om vad är populärt bland unga, fördomar och stereotyper om programmering och varför de i Hello World tycker att det är viktigt att utveckla de programmeringsintressen som finns och våga testa nytt.  

5g0a1037

103: Hur kan föräldrar och skolan hjälpa barn med NPF diagnoser?

Vi får träffa Zandra Christiansen – legitimerad psykolog, specialist i pedagogisk psykologi, organisationskonsult som driver Zeropointpsychology AB. Hon berättar lite om sitt jobb, hur hon hjälper både enskilda människor och organisationer som skolor t.ex. Vi frågar om vad föräldrar och vårdnadshavare kan göra när de blir oroliga för sitt barn. Hon berättar varför det är viktigt att lyssna på barnen och att deras röst hörs. Zandra jobbar bland annat med elever med NPF, bland annat ADHD. Vi pratar om våra erfarenheter och fördomar om ADHD. Mer om Zandra och hennes jobb: https://web.facebook.com/zpoint.se

pexels ivan samkov 4458554

102: Hjälpmedel ger möjligheten att nå precis dit man vill

Idag träffar vi Annika Christensen, specialpedagog på Skoldatateket och barn- och ungdomsenheten i Eskilstuna. Hon berättar vad hon jobbar med och hur de stödjer vårdnadshavare och hjälper lärare att skapa mer tillgänglig undervisning. Vi pratar om hur tekniken och hjälpmedel har utvecklats och vilka möjligheter finns det nu med rätt stöd. Annika också ger råd på hur man kan hitta verktyg och hjälpmedel som passar just dig.    

20240925 dyssepodden 5

101: Dyslexiveckan special: vår poddvärd Simon är tillbaka!

Välkommen till Dyslexiveckans special! Om ni har lyssnat på våra gamla avsnitt då känner ni igen honom. Idag pratar vi med Simon Helgesson Gruséus som har gjort ett enormt arbete för att sprida information om dyslexi. Han var poddvärd här i Dyssepodden när han bara var 13 år! Hör Simon berätta hur han fick veta att han har dyslexi och hur det gick i skolan. Han berättar om hans resa med Dyssepodden och hur han blev så småningom ansvarig som producent. Simon berättar också hur han upplever dyslexi nu som vuxen, ger tips och delar med sig av sin syn på framtiden.

dayfotografi helen 030

100: Se dyslexistyrkor och använd fantasin

Idag har vi en speciell gäst med oss – Helen Larsson som är en speciallärare, IKT-pedagog i Rosenlundsskolan anpassad grundskola i Jönköping. Hon är också känd för sin bok ”Det digiloga klassrummet” om motiverande och inkluderande undervisning. Helen berättar om sin motivation att bli lärare, koppling till dyslexi och andra NPF diagnoser. Vi får veta skillnaden mellan grundskola och en anpassad grundskola och hur hon använder mixen av analoga och digitala verktyg i klassen. Tillsammans svarar vi på lyssnarens fråga om hjälp i grundskolan. Till sist ger Helen tips till barn med dyslexi och deras föräldrar. Här är Helens tips om böcker: boklistan.info Ni kan också hitta henne på Instagram: mitt_digiloga_klassrum

99

99: Stöd för elever med dyslexi i skolan

Vilket stöd finns det i skolan för de som har dyslexi eller dyskalkyli? Åtgärdsprogram, extra anpassningar och särskilt stöd – vad det innebär och hur det används? Vi får svar från Irene Rodebjer som är en specialpedagog, speciallärare och vår expert när det gäller skolfrågor. Hon förklarar hur det går till om eleven behöver stöd, vilka är det som kan få det och hur kommunicerar man kring det.

Avsnitt efter kategori

Att Leva Med Dyslexi

Dyskalkyli

Dyslexi

Dyslexi +

Förebilder med Dyslexi och Hjältar

Hem och Skola

Skola

Ung Dyslektiker

Utredningar

Välja Skola

Verktyg, Studieteknik, Lästräning, Språk

Övrigt