Avsnitt

foto

105: Idor Svensson – vinnaren av Dyslexipriset 2024

Dagens gäst är Idor Svensson, forskare och professor i klinisk psykologi vid Linnéuniversitetet samt vinnare av Dyslexipriset 2024. Idor berättar om sitt arbete och sitt intresse för dyslexi och psykologi. Vi får veta mer om hans forskning kring dyslexi och assisterande teknik. Han delar sina tankar om hur AI och andra hjälpmedel kan förbättra stödet i skolan. Idor pratar också om sin syn på framtiden och sin starka tro på förbättringar. Läs mer om Dyslexipriset här: Dyslexipriset – Främjar insatser utöver det vanliga    

5g0a1029r

104: Programmering för barn och unga

Idag välkomnar vi i podden Maria Arneng – generalsekreterare i en ideell förening Hello World som erbjuder kostnadsfria kurser inom digitalt skapande för barn och unga. Maria berättar om de kurserna de har just nu, vad lär man sig där och hur man kan börja hos dem. Vi pratar om vad är populärt bland unga, fördomar och stereotyper om programmering och varför de i Hello World tycker att det är viktigt att utveckla de programmeringsintressen som finns och våga testa nytt.  

5g0a1037

103: Hur kan föräldrar och skolan hjälpa barn med NPF diagnoser?

Vi får träffa Zandra Christiansen – legitimerad psykolog, specialist i pedagogisk psykologi, organisationskonsult som driver Zeropointpsychology AB. Hon berättar lite om sitt jobb, hur hon hjälper både enskilda människor och organisationer som skolor t.ex. Vi frågar om vad föräldrar och vårdnadshavare kan göra när de blir oroliga för sitt barn. Hon berättar varför det är viktigt att lyssna på barnen och att deras röst hörs. Zandra jobbar bland annat med elever med NPF, bland annat ADHD. Vi pratar om våra erfarenheter och fördomar om ADHD.

pexels ivan samkov 4458554

102: Hjälpmedel ger möjligheten att nå precis dit man vill

Idag träffar vi Annika Christensen, specialpedagog på Skoldatateket och barn- och ungdomsenheten i Eskilstuna. Hon berättar vad hon jobbar med och hur de stödjer vårdnadshavare och hjälper lärare att skapa mer tillgänglig undervisning. Vi pratar om hur tekniken och hjälpmedel har utvecklats och vilka möjligheter finns det nu med rätt stöd. Annika också ger råd på hur man kan hitta verktyg och hjälpmedel som passar just dig.    

20240925 dyssepodden 5

101: Dyslexiveckan special: vår poddvärd Simon är tillbaka!

Välkommen till Dyslexiveckans special! Om ni har lyssnat på våra gamla avsnitt då känner ni igen honom. Idag pratar vi med Simon Helgesson Gruséus som har gjort ett enormt arbete för att sprida information om dyslexi. Han var poddvärd här i Dyssepodden när han bara var 13 år! Hör Simon berätta hur han fick veta att han har dyslexi och hur det gick i skolan. Han berättar om hans resa med Dyssepodden och hur han blev så småningom ansvarig som producent. Simon berättar också hur han upplever dyslexi nu som vuxen, ger tips och delar med sig av sin syn på framtiden.

dayfotografi helen 030

100: Se dyslexistyrkor och använd fantasin

Idag har vi en speciell gäst med oss – Helen Larsson som är en speciallärare, IKT-pedagog i Rosenlundsskolan anpassad grundskola i Jönköping. Hon är också känd för sin bok ”Det digiloga klassrummet” om motiverande och inkluderande undervisning. Helen berättar om sin motivation att bli lärare, koppling till dyslexi och andra NPF diagnoser. Vi får veta skillnaden mellan grundskola och en anpassad grundskola och hur hon använder mixen av analoga och digitala verktyg i klassen. Tillsammans svarar vi på lyssnarens fråga om hjälp i grundskolan. Till sist ger Helen tips till barn med dyslexi och deras föräldrar. Här är Helens tips om böcker: boklistan.info Ni kan också hitta henne på Instagram: mitt_digiloga_klassrum

99

99: Stöd för elever med dyslexi i skolan

Vilket stöd finns det i skolan för de som har dyslexi eller dyskalkyli? Åtgärdsprogram, extra anpassningar och särskilt stöd – vad det innebär och hur det används? Vi får svar från Irene Rodebjer som är en specialpedagog, speciallärare och vår expert när det gäller skolfrågor. Hon förklarar hur det går till om eleven behöver stöd, vilka är det som kan få det och hur kommunicerar man kring det.

pexels photo 8386440

98: AI som hjälpmedel för dyslexi

Idag är vår gäst Rikard Björkman – en IT-tekniker på Linnéuniversitet i Växjö som är en specialist på digitala hjälpmedel och som själv har dyslexi. Vi får veta vad är det han jobbar med och hur kom han till en punkt när digitala hjälpmedel blev en självklarhet för honom. Rikard berättar om sin bakgrund och nuvarande arbete med att hjälpa studenter få rätt stöd. En stor del av hans intresse är AI och nya verktyg som ChatGPT – vi diskuterar för- och nackdelar med de och han ger tips på hur man kan använda AI som studiekompis.   Här är en prompt som Rikard nämner i avsnittet: ”I denna chatt kommer jag klistra in texter som jag har dikterat in.

pexels towfiqu barbhuiya 9755375

97: Kommunicera om dyslexi, hantera skolan och vardag

Idag svarar vi på lyssnarfrågor! Vad ska man göra efter man precis fått en dyslexidiagnos? Hur borde lärare bedöma dyslektiker och förstå mer om eleven? Vi pratar om det vi själva har lärt oss om dyslexi, AI som hjälpmedel och inte minst hur det är att vara poddvärdar! Sen funderar vi på hur föräldrar kan kommunicera bättre med barn med dyslexi eller andra diagnoser. Du får också veta hur vi själva läser och vad vi tycker är svårast i skolan och vad hjälper oss.  

xr:d:DAFv1E0pygY:40,j:8042719314751770410,t:24012210

96: ChatGPT för lärare och elever

Oliver och Fabian har en unik gäst idag. Det är Thomas Edwall – en lärare som tror på digitala verktyg och att de får plats i en modern undervisning. Han berättar hur han gick från en ganska skeptisk syn på ChatGPT till en lärare som inte bara använder det själv med elever, men också vägleder andra lärare i boken ”ChatGPT för lärare” han skrev tillsammans med en kollega. Vi pratar såklart både om för- och nackdelar, regler kring ChatGPT i skolan och även praktiken hur man kan använda det verktyget.

bild 2

95: Skoldatatek – hur hjälper de oss med dyslexi och andra i behov av stöd?

Denna gång pratar vi med specialpedagoger Camilla Liljedahl och Åsa Alberyd Öfors från Skoldatateket. De berättar vad Skoldatatek är och vad de jobbar med. Camilla och Åsa delar med sig av massa information om resurser och hjälpmedel för bland annat dyslektiker och pratar också om sin åsikt om digitala hjälpmedel och framtiden. Slutligen, upplyser de hur situationen ser ut när det gäller tillgänglighet i skolan och vad de ser behov av just nu.

xr:d:DAFv1E0pygY:39,j:194070645789843118,t:24011809

94: Dyslexi, nyfikenhet, självförtroende och drömmar om havet

Vår gäst idag är Kirsten Åkerman – enhetschef vid Uppsala universitets Almedalsbiblioteket, kolumnist och initiativtagare till Mission Blue Hope Spot Gotland. Hon berättar om sin uppväxt när det fanns ingen dyslexidiagnos eller hjälpmedel: hur lyckas man då, hur går man genom utbildning, hittar sitt första jobb och inte tappar glimten i ögat och lusten till skriven ord. Kirsten delar med sig av sin motivation, vikten av uppmärksamma sina dyslexistyrkor och följa intressen oavsett vart livet tar dig.  

Avsnitt efter kategori

Att Leva Med Dyslexi

Dyskalkyli

Dyslexi

Dyslexi +

Förebilder med Dyslexi och Hjältar

Hem och Skola

Skola

Ung Dyslektiker

Utredningar

Välja Skola

Verktyg, Studieteknik, Lästräning, Språk

Övrigt