83: Arbetsförmedlingen hjälper unga med funktionsnedsättningar
Idag träffar vi Christian Skoog – Arbetsförmedlingens projektledare som hjälper ungdomar med funktionsnedsättningar etablera sig i arbetslivet.
Idag träffar vi Christian Skoog – Arbetsförmedlingens projektledare som hjälper ungdomar med funktionsnedsättningar etablera sig i arbetslivet.
Vår gäst i studion denna gång är Jonas Flink från Flinks trafikskola i Falköping. En körskola där man inriktar sig på att hjälpa elever med dyslexi och NPF diagnoser.
I avsnitt 81 pratar vi med Linnea Edsmyr, logopedisk rådgivare på företaget Logometrica. Linnea berättar lite om sin bakgrund och motivation till att jobba med dyslexi. Just nu jobbar hon på ett företag som hjälper dyslektiker med att testa och kartlägga dyslexi. Hon förklarar varför det är viktigt att testa för dyslexi och hur det går till. Linnea förklarar också skillnaden på medicinsk och pedagogisk utredning. Förutom det, är hon intresserad i digitala verktyg och berättar hur digitalisering påverkar studier och inlärning. Bland annat, informerar hon om ChatGPT – hur kan det hjälpa personer med läs- och skrivsvårigheter, lärare, specialpedagoger och logopeder. Vad är Logometrica?: Logometrica – ord för alla grundades 1999 av professor Torleiv Høien. På deras hemsida kan
I studion är Irene Rodebjer, specialpedagog och speciallärare på Gråbåskolan i Visby. Hon sitter också i styrelsen för Föräldraföreningen för dyslektiska barn. Det här är inte första gången hon medverkar i DyssePodden och den här gången berättar hon om ”läs, skriva och räkna garantin” – ett screeningprogram för att fånga barnen i förskolan som har det svårt med studier. Hör Irene ge exempel på hur det funkar i den skola där hon jobbar. Funderar du på hur du som vårdnadshavare kan hjälpa ditt barn med läs- och skrivsvårigheter? Irene delar med sig av bra tips och råd. Välkommen in och lyssna du också!
I studion denna gång sitter skaparna av teaterföreställningen som handlar om hur barn upplever dyslexi.
Lyssna och hör våra gäster berätta om projektet och om samarbetet med olika skolor och elever. Vi får veta mer om arbete med manus, forskning kring projektet och vad det gav alla deltagare och publiken.
Årets första avsnitt 2024 handlar om att hitta en bra skola. Våra värdar Matilda, Livia, Oliver och Fabian delar med sig av sina erfarenheter, om hur de har valt gymnasiet och om de är nöjda med sina val. Hur det går för någon som har dyslexi att välja både skola och inriktning? Vi grottar ner oss ännu lite längre i tankar om det här. Nytt år betyder förstås nyårslöften! Hör vad våra värdar avsluta med att berätta vilka nyårslöften de satt för året och hur de planerar att uppnå dessa.
Vi har kommit till det sista avsnittet för år 2023! Hur kändes det att bli tillfrågad att bli poddvärd? Hör Matilda, Oliver, Fabian och Livia när de pratar om det här med att bli poddvärd och om hur det känns nu efter att nästan ett helt år gått.
I dagens avsnitt träffar vi Gulistan Kavak – socionom, författare och vinnaren av Dyslexipriset 2023. Hon fick priset med motiveringen: ”synliggöra det osynliga genom sitt arbete om analfabetism och dyslexi”.
Idag pratar Livia och Matilda med Maria Trygger som är biträdande rektor på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.
Här är Del 2 av gemensamt podd där Matilda, Livia, Fabian och Oliver diskuterar om personlig utveckling, skolgången och anpassningar. De berättar vad gäller i deras skolor med ChatGPT, hur de vill att skolor belyser dyslexi och varför det är viktigt att hålla balansen mellan skola och fritid.
Oliver, Livia, Fabian och Matilda pratar om hur det går i skolan, vad hjälper dem hålla humöret uppe och om dyslexi i skolan. De svarar på lyssnarfrågor om hur man hanterar stress, vad kan man göra för att fortsätta läsa under loven och hur öppna de är med sin dyslexi.
I det här avsnittet har vi nöjet att samtala med Anna Strömberg Pamp, kursföreståndare för Dyslexilinjen på Sundsgården folkhögskola i Helsingborg.