55: Tove Risberg, en hyllad #skolhjälte

Det är så många som arbetar inom skolan som gör allt för att våra barn ska få en fantastisk skolgång. Ofta tar vi skolpersonalen för givet och glömmer bort att tacka dem tillräckligt! 

Vem är din skolhjälte? Vi ställde frågan på sociala media och vi fick ett enormt gensvar. Här läser vi upp flera inspirerande och kärleksfulla hyllningar till lärare, elevassistenter, specialpedagoger, rektorer med flera. Skolhjältarna påverkar inte bara skoltiden, i vissa fall påverkar de även yrkesval och livsval.  Alma och Fanny delar med sig av sina egna skolhjältar från gymnasietiden, bland annat skolsköterskan och en fantastisk engelskalärare. 

Vi får även träffa lärare Tove Risberg som har blivit hyllad av mamman till en av sina tidigare elever. Stort tack till Tove för att du är en fantastisk lärare och för att du ställde upp på intervju i DyssePodden. Fortsätt gärna att hylla fler skolhjältar under #skolhjälte på sociala media. 

Det här avsnittet är lite speciellt eftersom Alma och Fanny, som båda är dyslektiker, läser högt direkt i podden. Inte helt enkelt när man har dyslexi men otroligt imponerande av dem båda!

DyssePodden
DyssePodden
55: Tove Risberg, en hyllad #skolhjälte
/

54: Plugga med bilder, hjälper barn med dyslexi att knäcka läskoden

Träffa Helena Borges och Carina Söe-Knudsen som är initiativtagare till ”Plugga med bilder”. Helena är själv dyslektiker och hon vet mycket väl hur tuff skolan kan vara när man har svårt att läsa och skriva. När hon sen fick ett barn med dyslexi, som också tilläts misslyckas gång på gång i skolan, väcktes en drivkraft att förändra.

Projektet ”Plugga med bilder” skapades för att hitta nya sätt att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter att lyckas. Med fokus på språkinlärning har läromedlet Havsäventyret tagits fram tillsammans med elever, pedagoger, logopeder, forskare och experter på läs- och skrivsvårigheter. I Havsäventyret sätts språkljuden i fokus. Helena och Carina berättar om löken Lena och kolan Kaj och tjuven Kerstin. Både Fanny och Alma blir lite sugna på att börja skolan igen nu när de kan ta hjälp av Havsäventyret för att knäcka läskoden. Lyssna på ett engagerande och lärorikt samtal om språkets dolda strukturer, sambandet mellan språkljud och bokstäver och hur man identifierar det rätta tje-ljudet. 

Är du eller din skola intresserad av att veta mer om Plugga med bilder? Kontaktuppgifter och mer information finns här: https://www.pluggamedbilder.se

DyssePodden
DyssePodden
54: Plugga med bilder, hjälper barn med dyslexi att knäcka läskoden
/

53: Nyfiken på Sara Bruun

Vissa samtal känns som att man aldrig vill att de ska ta slut. Den känslan infann sig när Alma och Fanny träffade Sara Bruun i DyssePodden-studion. Sara är språklärare, författare och skoldebattör. Hon bloggar för Skolvärlden.se och kanske har du hört hennes omtalade sommarprat från 2021. Sara väcker gärna debatt med sina texter men hon vet också hur känsligt det kan vara med skolfrågor och hon är inte ute efter att polarisera.

I DyssePodden berättar hon om sitt stora intresse för frågor som rör dyslexi och hennes starka vilja att hjälpa personer med läs- och skrivsvårigheter. I detta avsnitt diskuteras det högt och lågt om digitala verktyg, luftmadrasspedagogik, tips för att hålla igång energin när man pluggar och mycket annat. Vi får inblick i Saras vardag och vad som krävs av henne som lärare för att skapa lugna och trygga klassrum. Bland annat får vi ett konkret exempel på hur hon hanterar Piff och Puff i sitt klassrum! Lyssna in på en timmes tänkvärt och engagerande skolsnack!

DyssePodden
DyssePodden
53: Nyfiken på Sara Bruun
/

52: Wilma Emanuelsson hjälper dyslektiker med sin uppfinning

Wilma är arton år och redan deep tech-entreprenör.  Wilma är inte dyslektiker själv men genom sitt arbete med ”iTrack Reading” har hon lärt sig enormt mycket om dyslexi. Idag vet hon att dyslexi handlar om så mycket mer än bara läs- och skrivsvårigheter. Hör Wilma berätta mer om bakgrunden till hennes uppfinning och varför hon har tagit fram ett program som är anpassat efter hur dyslektiker memorerar information. 

Genom att använda sig av en ögonavläsningsteknik skapar Wilmas program en ”eye-to-speech”-funktion som läser upp texten samtidigt som man läser. ”iTrack Reading” befinner sig just nu i en prototypfas, men lansering planeras till slutet av 2022. 

Alma och Fanny pratar med Wilma om nya tekniska lösningar som kommer att revolutionera vår inlärningsprocess och hur vi tar in information, inte bara för dyslektiker utan för en stor del av befolkningen. Detta är ett avsnitt som du inte får missa om du vill hålla dig uppdaterad om de tekniska möjligheter som till viss del finns redan idag men som kommer att förändra vår värld i framtiden.

DyssePodden
DyssePodden
52: Wilma Emanuelsson hjälper dyslektiker med sin uppfinning
/

51: Träffa Ylva Schön rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för allas rätt att lära utifrån sina egna förutsättningar och att nå målen för sin utbildning. Ylva Schön jobbar som rådgivare på SPSM. Ylva har tidigare arbetat som lärare och specialpedagog med särskild inriktning mot läs- och skrivsvårigheter. Hon delar med sig av sin erfarenhet och kunskap i SPSM:s egen blogg. I det här avsnittet pratar Ylva med Alma och Fanny om elevers självkänsla och vad hon skulle ha gjort annorlunda som lärare om hon hade vetat allt hon vet idag om dyslexi. Lär dig mer om SPSM:s uppdrag och varför det är så viktigt att sätta in extra stöd i skrivundervisningen för dyslektiker. I slutet av avsnittet ger Ylva konkreta tips på verktyg och stöd som underlättar skrivandet för personer med dyslexi. 

DyssePodden
DyssePodden
51: Träffa Ylva Schön rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten
/