43: Dyslexiveckan Special

Kultur för alla – på olika sätt med Alma och Fanny

Kultur för alla – på olika sätt, årets tema för Dyslexiveckan.  I detta avsnitt av DyssePodden träffar Alma och Fanny, våra nya poddvärdar, Emma Kindblom från Legimus, Johanna Nylander från Svenska Dataspelsbranschen och Isabelle Broddén från SubReader. Tre personer som på ett eller annat sätt arbetar med att tillgängliggöra kultur för dyslektiker och för alla med läs- och skrivsvårigheter. 

  • Legimus är MTM:s eget digitala bibliotek. MTM står för Myndigheten för tillgängliga medier och de lyder under Kulturdepartementet. Legimus kan alla få tillgång till som har någon form av svårighet att läsa text i tryck. Det krävs alltså ingen dyslexidiagnos.
  • Svenska Dataspelsbranschen jobbar kontinuerligt i nära samarbete med speltillverkare för att göra spel mer tillgängliga för personer med dyslexi. Exempel på detta kan vara lättläst text, att minimera mängden av text och använda ljud istället för text. Det kan vara en fördel att behålla viss text i spelen eftersom det kan ge positiv effekt i form av förbättrad engelska och kontinuerlig lästräning. 
  • SubReader underlättar för alla dyslektiker som känner igen sig i hur jobbigt det kan vara att sitta i skolan och inte hänga med i filmerna som visas. Många dyslektiker tycker det är pinsamt att följa med kompisar på bio när man inte kan hänga med i textningen. SubReader löser detta både för biobesök, streamingtjänster och i skolan. 

Alma och Fanny berättar om sina egna erfarenheter och tar upp frågor som de själva har funderat länge på. Missa inte ett roligt avsnitt fyllt med bra tips och många nya insikter.

DyssePodden
DyssePodden
43: Dyslexiveckan Special
/

42: Hur förbereder man sig inför gymnasiet och fortsatta studier, när man har dyslexi?

Några av de vanligaste frågorna vi får från föräldrar till barn och ungdomar med dyslexi handlar om övergången till gymnasiet och hur man ska tänka runt fortsatta studier efter gymnasiet. I det här avsnittet träffar vi Diana Storvik och Heidi Wåxberg. Diana jobbar som specialpedagog på gymnasium i Göteborg och hon driver också bloggen ”Specialpedagog på gymnasiet”. Heidi jobbar som Funkasamordnare på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. 

Vi tar upp frågor som berör övergången från grundskola till gymnasiet och vidare från gymnasiet till högskola/universitet. Vad krävs av eleven och vad kan du som förälder hjälpa till med? Vilken hjälp kan man få på gymnasiet och på högskola/universitet? Hur och när söker man stöd? 

Diana förklarar hur hon jobbar med stödjande strukturer, tillgängliga mallar och tydliggörande pedagogik, ett arbetssätt som passar de flesta elever, med eller utan diagnos. Fokus ligger på ökad delaktighet och att öka elevernas självständighet. I många fall handlar det också om att förbereda sig inför fortsatta studier. Heidi informerar bland annat om ansökningssystemet ”Nais” och de olika typer av stöd som finns att tillgå på högskolan och universitet.

Missa inte ett mycket intressant och fullspäckat avsnitt som ger svar på frågor som alltid är lika aktuella. Vi avslutar programmet med Dianas och Heidis bästa tips för dig som har dyslexi och som är på väg till gymnasiet och till fortsatta studier.

DyssePodden
DyssePodden
42: Hur förbereder man sig inför gymnasiet och fortsatta studier, när man har dyslexi?
/

41: Möt folkbildare, författare och programledare Beppe Singer i DyssePodden

Beppe Singer, hjärnan bakom program som Hjärnkontoret, Det stora experimentet och Labba. Han är också författare, lärare, föreläsare och numera tävlingsledare för ”Den stora läsutmaningen”. Skolan ska vara en rolig plats att vara på, men Beppe vet av egen erfarenhet att det inte alltid är så. Han hade själv en jobbig skolgång som har satt spår för livet. Beppe tyckte inte om skolan och lärarna tyckte inte om Beppe. Han kände sig ofta dum när han inte kunde svara på frågor eller hänga med på lektionerna, något som många dyslektiker känner igen sig i. 

I DyssePodden berätta Beppe om sina egna erfarenheter från skolan och vad som fick honom att plugga till lärare. Vi reflekterar över vilka lärare som man kommer ihåg, de bra eller dåliga? Beppe hyllar och skäller på lärarna om vartannat. Han minns med värme en enskild lärare som var avgörande för hans fortsatta livsresa. Numera brinner Beppe för att ta vara på barnens nyfikenhet och experimentlusta genom att lära ut kemi, fysik och ”Beppematik” på ett roligt och annorlunda sätt. Du har säkert sett Beppes ansikte på en experimentlåda i en leksaksaffär nära dig. Beppe talar också om varför det var viktigt att få en ADHD-diagnos som vuxen och att han fortfarande kämpar med sitt dåliga självförtroende. Avsnittet avslutas med Beppes bästa råd till lärarna och äntligen får vi veta vilket experiment som är Beppes egen favorit.

DyssePodden
DyssePodden
41: Möt folkbildare, författare och programledare Beppe Singer i DyssePodden
/

40: Gymnasieeleverna som har skrivit en egen bok för att öka kunskapen om dyslexi

”Har du dyslexi? Jaha, så du har svårt med att läsa och skriva”. Detta är den absolut vanligaste reaktionen som dyslektiker får när man berättar om sin diagnos.

För många dyslektiker känns det som en stämpel på att man är trög. På grund av den bristande kunskapen om hur det är att leva med dyslexi föddes idén till Dyslexiboken UF. Alma Landqvist och Fanny Eriksson, från Nyköpings gymnasium, berättar om sina egna erfarenheter från skolan och varför det är så viktigt att skriva en bok om dyslexi där man bland annat samlar röster från dyslektiker, samhällets fördomar, fakta och tips till lärare. Två drivna och engagerade gymnasielever som brinner för att öka samhällets förståelse för dyslexi. Missa inte utlottningen av deras bok – Jag kan nästan stava.

Följ DyssePodden på Instagram och FDB på Facebook för att vara med i utlottningen!

DyssePodden
DyssePodden
40: Gymnasieeleverna som har skrivit en egen bok för att öka kunskapen om dyslexi
/

39: Det är aldrig för sent att lyckas

DyssePodden träffar Petra Elftorp, som innehar en PhD och undervisar i pedagogik vid Universitet i Limerick på Irland. Petra jobbade tidigare som yrkesvägledare i Sverige. De senaste åren har hon även ägnat sig åt forskning inomämnet dyslexi hos vuxna och hur dyslexin har påverkat deras yrkesliv. Maria och Petra pratar om hur dyslexi kan te sig hos vuxna och varför det kan vara viktigt att få sin dyslexidiagnos även som vuxen.  Vi får höra vad näringslivet kan bidra med på arbetsplatser för att underlätta för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. 

Petra delar med sig av sina forskningsresultat när det gäller samhällets syn på vad kunskap anses vara och hur IQ värderas. Lyssna på ett intressant samtal om hur vi tillsammans kan hjälpas åt att redan i skolan omvärdera vad som är viktigt för att ”lyckas” i livet?

DyssePodden
DyssePodden
39: Det är aldrig för sent att lyckas
/

38: Fokusera på dina styrkor – med Simon Sköld

Inspireras av elitidrottaren, författaren och entreprenören Simon Sköld när han berättar om sin skolgång och karriär. Hur han enbart har fokuserat på sina styrkor och hur han har hittat metoder i sin vardag för att hantera sin dyslexi. Simon avslöjar sitt bästa, och lite oväntade, tips på hur man kan kicka igång studiemotivationen när plugget känns jobbigt.

Simon stod upp för alla dyslektiker i sin blogg där han har fick mycket kärlek, men också hat, för att han ibland stavade fel. Simon, och hans fru författaren Camilla Läckberg, röt ifrån till alla som pikade Simon. Simon tackade för allt stöd som han fick genom att skicka en stöttande hälsning till alla dyslektiker: ”Till alla er som har dyslexi och värre drabbad än jag, våga prova, våga göra fel”. Numera hinner inte Simon blogga. 2017 släppte Simon sin första bok och han är aktuell med sin tredje bok lagom till julen 2020.

Simon tvekade inte en sekund när vi frågade honom om han ville vara med i DyssePodden för att peppa och stötta barn och ungdomar med dyslexi. Simon är en stor förebild! Vi är så glada över att få dela detta upplyftande och motiverande avsnitt med er.

DyssePodden
DyssePodden
38: Fokusera på dina styrkor - med Simon Sköld
/

37: Inspiration till läsning

DyssePodden uppmärksammar Dyslexi-veckan med ett inspirerande och framgångsrikt läsprojekt. Maria intervjuar Irene Rodebjer, specialpedagog (lågstadiet) på Gråbåskolan i Visby. Här får både föräldrar och pedagoger tips på hur man kan uppmuntra till läsning. Tips som har visat sig fungera mycket bra även för barn med dyslexi.

Irene berättar hur hon fångar upp elever tidigt och hur det blir en extra bonus i läsutvecklingen. Vi får också veta mer om skolans projekt – Läsmedaljen, som engagerar hela skolan. Detta är ett projekt som har spridit sig till flera skolor. Irene understryker att det inte handlar om mängdläsning, utan att varje läst bok ska vara en utmaning för varje barn. Utmaningen gäller alla barn, med eller utan dyslexi. Lite svårare, lite längre text och i en annan genre än den förra boken. Detta intressanta avsnitt av DyssePodden avslutas med Irenes bästa tips för dig som som är förälder eller pedagog och som kämpar med att öka barnens lust att läsa. 

DyssePodden
DyssePodden
37: Inspiration till läsning
/

36: DyssePodden får besök av Skrivknuten

Föräldrar, missa inte att lyssna på Inger Rålenius, från Dyslexiförbundet, när hon berättar om sitt dagliga arbete som dyslexirådgivare på Skrivknuten. I detta intressanta och fullmatade program får vi tips och råd från Inger om hur man ska tänka och kommunicera med skolan. Maria och Inger diskuterar hur det är att leva med dyslexi och de utmaningar som finns i skolan för att alla barn ska få tillgång till rätt hjälp. Du får också veta mera om strategier och ”fusklappar”. Avsnittet avslutas med Ingers tre bästa tips till föräldrar för att ge barnen de bästa förutsättningarna att leva med sin dyslexi.  Missa inte det!

DyssePodden
DyssePodden
36: DyssePodden får besök av Skrivknuten
/

35: Hur är det att ha dyslexi – på riktigt?

Alice, fotbollsspelande pysselproffs, och Daniel, historieintresserad spelfantast, berättar för Maria Berghäll om hur de lever med sin dyslexi i vardagen. Hur olika de reagerade när de fick sina diagnoser, bästa tipsen för läxläsning och varför de inte alltid använder digitala hjälpmedel trots att de egentligen är så bra. Ett roligt och innehållsrikt avsnitt av DyssePodden där Maria, Alice och Daniel diskuterar allt från styrkor och förebilder till gråtattacker och panikkänslor på biblioteket, allt utifrån en 13-årings perspektiv.

DyssePodden
DyssePodden
35: Hur är det att ha dyslexi - på riktigt?
/

34: Hur är det att ha dyslexi och ADHD?

Simon intervjuar Nadja som går på gymnasiet om hur det har påverkat hennes skolgång att ha både dyslexi och ADHD och hur hon upplever det idag.

DyssePodden
DyssePodden
34: Hur är det att ha dyslexi och ADHD?
/