19: Talsyntes – varför det är bra att läsa med öronen
I avsnitt 19 Simon intervjuar Logoped Sofia Grunér om talsyntes som hon forskat om.
DyssePodden handlar om hur det är att ha dyslexi. Här delar vi med oss om våra erfarenheter, våra utmaningar och våra segrar. Följ med oss när vi pratar med andra som också har erfarenhet av dyslexi.
I avsnitt 19 Simon intervjuar Logoped Sofia Grunér om talsyntes som hon forskat om.
I avsnitt 18 pratar Stephani och Simon om vad de tycker deras dyslexi skall kallas. De har hört saker som funktions-nedsättning, handikapp och diagnos men det som känns mest rätt för dem visar sig vara något annat.
I avsnitt 17 parat Simon och Stephani om att välja till gymnasiet och intervjuar Bitte Slättebol som är studievägledare och logoped om man skall tänka på något särskilt när man har dyslexi.
I avsnitt 16 pratar Stephani och Simon med Sofia Ewerlöf som är verksamhetsansvarig för Prinsparets stiftelse om den kampanj om dyslexi som de kommer starta snart.
I avsnitt 15 pratart Simon och Stephani om hur man hittar sitt bästa sätt att lära och intervjuar en specialpedagog och en kompis.
I avsnitt 14 delar Stephani och Simon med sig av saker de har svårt med i vardagen och hur de lärt sig hantera några av dem.
I avsnitt 13 pratar Stephani om hur det var att få reda på att hon har dyslexi och vad det har betytt för henne.
I avsnitt 12 pratar Simon och Stephani och delar med sig av erfarenheter om att berätta för kompisar.
I avsnitt 11 pratar Stephani och Simon med Rektor Camilla Simonsson på Eneskolan och Maj Götefelt på skolverket.
I avsnitt 10 pratar Stephani och Simon om hur man kan göra för att få muntliga prov och intervjuar Simons lärare Johan om vad han tycker.
I avsnitt 9 pratar Gro och Louise med Rebecca som går på gymnasiet om att acceptera sin dyslexi.
I avsnitt 8 gör vi ett samtal med Susanna Cederquist, musiker och lärare, om dyslexi och styrkor.